Pomagamy płazom w Nadbużańskim Parku Krajobrazowym
W Polsce mieszka 18 gatunków płazów. Zważywszy na to, że na świecie jest ich ponad 6 tysięcy, liczba ta nie wydaje się imponująca. Niemniej chcemy pokazać, że warto poznawać tę grupę niezwykłych i pożytecznych zwierząt.
Czy określenia „niezwykłe” i „pożyteczne” niekoniecznie pasują do ropuch, żab i im podobnych? Program dotyczący płazów realizowany na terenie Nadbużańskiego Parku Krajobrazowego miał za zadanie zmienić te opinie!
Zapraszamy do zapoznania się z efektami zadania „Pomagamy płazom przetrwać wiosenną wędrówkę do zbiorników wodnych – akcja edukacyjno-ochroniarska na terenie Nadbużańskiego Parku Krajobrazowego”.
„Pomagamy płazom przetrwać wiosenną wędrówkę do zbiorników wodnych – akcja edukacyjno-ochroniarska na terenie Nadbużańskiego Parku Krajobrazowego dofinansowana przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska w Warszawie, w formie dotacji, w kwocie 12.000,00 zł”
Zdajemy sobie sprawę, że by coś chronić – warto najpierw to poznać i polubić. Stąd nawiązaliśmy współpracę ze szkołami podstawowymi z terenu prowadzenia działań.
Młodsi uczniowie (kl. IV i V) poznawali polskie płazy i wcielali się w ich agentów, którzy reklamują swych podopiecznych. Starsi (kl. VI) analizowali biologię i ekologię płazów, ich znaczenie, zagrożenia i sposoby ochrony.
Wybrani uczniowie wspomagali potem czynnie działania ochroniarskie, a prace i analizy wszystkich uczestników przyczyniły się do popularyzacji wiedzy na temat płazów.
Akcja edukacyjna:
Poznawaliśmy płazy na warsztatach szkolnych – analizując cechy i ekologię poszczególnych gatunków, ich potrzeby, zagrożenia i sposoby ochrony.
Prace uczniów promujące płazy i działania terenowe mające na celu ich ochronę były prezentowane gościom imprez masowych (np. Dzień Ziemi 2011, Festyn Rodzinny).
Wydana została broszura informacyjno-promocyjna na temat płazów i działań na rzecz ich ochrony.
Akcja ochroniarska:
Z początkiem kwietnia w miejscowości Miednik (gm. Stoczek) na odcinku 300 m wzdłuż drogi Stoczek-Wrotnów rozstawiliśmy płotki ochronne z siatki plastikowej, których zadaniem było powstrzymywanie płazów przed wchodzeniem na jezdnię. Jednocześnie przed ta barierą wkopaliśmy wiaderka, w których gromadziły się płazy, szukające przejścia.
Płazy były regularnie przenoszone na drugą stronę jezdni, gdzie mogły odbywać gody w stawie. Na zdjęciu biorący udział w akcji uczniowie prezentują plan terenu badań, kierunek wędrówki płazów i rodzaje podjętych działań:
Uczniowie brali też udział w wycieczkach przyrodniczych, w trakcie których poznawali warunki bytowania i zachowania płazów w terenie.
Analizowaliśmy teren prowadzenia akcji w odniesieniu do potrzeb płazów (bliskość lasu, obecność zbiorników wodnych), zagrożeń dla płazów (ruchliwa droga) i możliwości ich ochrony (przenoszenie przez jezdnię). Zbadaliśmy też stan wody w obu stawach i obserwowaliśmy ich mieszkańców. Napotkane zwierzęta oznaczaliśmy na podstawie informacji w atlasach. Nasłuchiwaliśmy tez głosów godowych wydawanych przez samce płazów.
Obserwacja i oznaczanie płazów w terenie.
Jakie płazy czekają w wiaderkach na transport na drugą stronę drogi?
Kontrola pojemników.
Obchód wzdłuż płotków ochronnych.
Monitoring terenu występowania płazów.
Badania stanu wód, w których przebywają płazy.
Spotkanie z płazami w ich środowisku i obserwacja poszczególnych gatunków na żywo przyniosła nam wiele emocji, uzupełniła i utrwaliła wiadomości z warsztatów w szkole. Dodatkowo dała możliwość czynnego uczestnictwa w działaniach związanych z ochroną przyrody. Każdy może mieć swój wkład w dbanie o skarby natury w swojej okolicy.
Jeśli w Twojej okolicy płazy potrzebują pomocy przy pokonywaniu dróg na trasie wiosennych wędrówek – napisz do nas!
e-mail: nadbuzanskipk@wp.pl
e-mail: edukacja.npk@gmail.com
[Tekst: NW; Zdj.: AD, ESC]